söndag 5 november 2023

Rockmammas kyckling med grönsaker, 4 portioner

 I kylskåpet låg en aubergine och en zuccini som jag fyndat på ICA för ganska många dagar sendan. Det blev upphovet till den här rätten som blev min söndagsmiddag idag + matlådor till frysen.

1 aubergine

1 zuccini

1 paprika, valfri färg. Jag råkade ha en grön.

ca 600 g kycklinglårfilé

1 rödlök

1-2 vitlöksklyftor

400 g krossade tomater

1 msk oregano

1 tsk salt

nymalen peppar

olivolja, ca en halv deciliter. (Jag mätte inte så noga)

  1. Sätt ugnen på 200 grader (inte varmluft)

  2. Skär aubergine, zuccini, paprika och kycklinglårfile i munsbitar

  3. Skala och dela löken och skiva halvorna tunt. Hacka vitlöken

  4. Lägg  allt i en stor ugnsform eller liten långpanna

  5. Häll över tomatkrosset

  6. Krydda och häll på oljan.

  7. Blanda runt ordentligt.

  8. Ställ in ugnen och låt det hela bli tillagat, tar ca 45 minuter
Jag serverade med havreris. Koka enl. anvisningar på förpackningen, blanda i en klick smör och lite hackad persilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar