lördag 19 december 2020

Klimatsmart Guacamole på Görna ärtor

Hittade den här varianten på vegomagasinet och kunde inte låta bli att testa. Det ska egentligen vara koriander i också, men det är inte så uppskattat i min familj så jag uteslöt det. Tänker att nästa gång jag provar så testar jag med hackad bladpersilja istället.

3 dl gröna ärtor. Jag tog frysta som fick tina i en sil en stund
2-3 msk olivolja, typ en rejäl skvätt, jag mätte inte så noga
saften av en lime
1 vitlöksklyfta, finhackad eller riven (mixa inte, då blir den besk tycker jag)
½ tsk spiskummin
salt och svartpeppar
1 finhackad färsk tomat, ta bort kärnorna först och använd bara det fasta köttet
(hackad färsk koriander)

  • Mixa ärtor, olja och lime med en stavmixer.
  • Blanda i hackad tomat och vitlök
  • Smaka av med kryddorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar